Reacties

Fietshelm verplicht maken? — 29 reacties

1. Ik ken iemand die blijvend hersenletsel aan een val met de fiets overgehouden heeft. De vraag is of een fietshelm dit had kunnen voorkomen en dat weet ik niet. Wat ik wel weet dat een fietshelm de schade misschien enigszins had kunnen beperken. Nu had ze een schedelbreuk waardoor er een vochtophoping in de hersenen zat, een hersenbloeding en een hersenkneuzing. Een normaal leven is niet meer mogelijk.

Een fietshelm... tja, ik vind ze ook lelijk! En ik vind het ook niet fijn als mijn haar geplet wordt en na het dragen van een helm raar zit. Maar wat is belangrijker? Als je aan een val blijvend hersenletsel kunt over houden, dan wil ik mijn ijdelheid daar best voor opzij zetten en een helm dragen. Want blijvend hersenletsel is iets vreselijks. En als het verplicht wordt en ineens iedereen een helm draagt, dan wordt het al snel gewoon. Ik weet nog dat de brommerhelm verplicht werd en dat toen ook niet iedereen blij was, maar nu weten we niet meer beter.

• Dat is inderdaad vreselijk mevrouw W. En dit soort verhalen klinkt als een sterk argument voor een fietshelm. De vraag is of een fietshelm echt verschil maakt en iets als hersenletsel kan voorkomen. Als ik zou gaan mountainbiken zou ijdelheid mij beslist niet weerhouden van een fietshelm. Maar voor gewoon naar de stad fietsen, wel.

2. Een fietshelm.... een helm is altijd een lastige kwestie.. Zo is er een tijdperk geweest van rijden op een brommer zonder helm, zelfs op de motor was het ooit niet verplicht.
    Ook in de paardenwereld is er altijd discussie over het wel of niet dragen van een helm/cap.
    Persoonlijk vind ik het fietsen met een helm voor huis, tuin en keukengebruik wat ver gaan. Maar voor de sporters zeker wel een must, zij gaan toch met een bepaalde snelheid over de paden....
    Ik denk ook dat er meer ongelukkig gebeuren omdat bijvoorbeeld kinderen steeds minder fietsen, zij krijgen dus niet de vaardigheden onder de knie om goed te kunnen fietsen.
    Ik heb het geluk gehad dat ik opgegroeid ben op een boerderij, waarbij ik dus een groot stuk beton tot mijn beschikking had om te oefenen. Daar ben ik heel wat blauwe plekken rijker geworden.
    Toen ik redelijk kon fietsen op het beton, gingen we iedere dag zo'n 10 kilometer fietsen om op school te komen en 's middags moesten we ook weer terug.
    Denk dat dat in veel gevallen nu veel veranderd is, veel kinderen worden gebrachten of maken gebruik van het openbaar vervoer.
    Dus ja... fietshelm... denk dat ieder voor zich moet bepalen wat goed voelt. (En wat betreft of het lelijk is of niet, vind ik eigenlijk buiten de discussie staan, want het is een functioneel product, wat in de jaren echt wel verbeterd is in uiterlijk!)

• Als kinderen minder vaardig zijn op de fiets, dan is een fietshelm inderdaad weer eerder nuttig. Ervaren fietsers zullen minder snel vallen, en dus ook minder bescherming nodig hebben. Voor de paardensport zou ik ook denken dat je zo'n cap moet dragen. Bij sporten vind ik helmpjes eigenlijk heel gewoon merk ik. Het is voor het huis, tuin en keuken gebruik dat ik afhaak.

3. Ik vind die fietshelmen ook heel lelijk. Dat petje is wel grappig.
    Mijn dochters zijn vanmorgen weer op de fiets naar school vertrokken. 22 km. enkele reis. Een flink stuk. Als het verplicht zou worden om een fietshelm te dragen krijgen we hier in huis echt oorlog. Dat zullen ze echt niet willen.
    Ik zie mezelf ook niet met zo'n ding op naar school of supermarkt fietsen om mijn kind op te halen of boodschappen te doen. Ik denk dat ik dan mijn fiets liet staan en ging lopen.

4. Ik vind het een lastige als echt bewezen is dat het daadwerkelijk helpt, ben ik voor! Maar wanneer het weinig nut heeft, waarom zou je hem dan op doen? Ik fiets nooit met helm en denk daar nooit zo over na. Wanneer ik ooit kinderen krijg, zie ik het tegen die tijd wel weer.

• Of het nou helpt of niet, daar zijn de meningen dus over verdeeld. Dat maakt het lastig. Maar dat helpt omdat er simpelweg minder mensen gaat fietsen vind ik een raar effect.

5. Ik denk dat het allerbelangrijkste nog steeds is dat veel fietser regels negeren waardoor de ongelukken ontstaan.

Dus als ze nu eens, net als andere weggebruikers gewoon stoppen voor rood, zichtbaar zijn in het donker/schemer/slecht-weer en geen kruip-door-sluip-door routes pakken waardoor anderen verrast worden dan worden de ongelukken gewoon voorkomen en valt er ook minder te beschermen.

NL is ongeveer het enige land met zoveel km's aan aparte fietspaden en voorzieningen voor fietsers. In Duitsland, Frankrijk, Engeland etc fiets je gewoon tussen het overige verkeer en is het risico veel groter. Daarom zijn daar helmen ook verplicht.
    Bij ons wordt erg veel voor fietsers gedaan. Misschien kan de fietser nu zelf ook eens iets doen.

• Dat is een goed punt: Nederland is heel fietsvriendelijk. Daardoor zijn fietshelmen minder nodig. Maar fietsers zijn zeker best vaak wegpiraten...

6. Nee, voor mij geen fietshelm hoor, bah wat een lelijke gevallen zijn dat!
    Die jij gevonden hebt ziet er al heel wat leuker uit overigens.
    Ik denk dat ik dan niet meer zal gaan fietsen, dan laten we de boodschappen wel bezorgen.
    En verder ben ik het helemaal eens met Suuz, de fietsers moeten beter op gaan letten dan voorkom je al veel ongelukken. De fietser is hier momenteel zoals de Heilige koe in India, als je ze aanrijdt, al is het niet jouw fout, dan krijg jij wel de boete en/of celstraf. Sorry voor de rare vergelijking hoor maar dat is toch zoals ik er over denk.

• Als je een fietser aanrijdt is het inderdaad altijd de schuld van de automobilist. Ook als de fietser de fout maakt geloof ik....

Jouw reactie dat je bij een verplichte fietshelm dan liever helemaal niet meer fietst, is een reactie die veel mensen hebben!

7. Op de fiets draag ik zelf geen helm, mijn kinderen (2 en 4 wel).
    Ga ik te paard, dan draag ik altijd mijn cap!
    Een goede helm (of cap) vangt de klap op, de helm gaat hoogstwaarschijnlijk stuk, maar je schedel blijft heel, niet onbelangrijk lijkt me.
    Het kapsel argument begrijp ik, maar vind ik tegelijk ook onzinnig. Wel eens gerealiseerd dat ze voor een hersenoperatie je hoofd kaal scheren? Nou, dan zit je haar voorlopig ook niet zo goed hoor.

Het gaat niet alleen om een ongeluk overleven, maar ook HOE je dat dan overleefd. Met niet aangeboren hersenletsel heb je niet alleen je zelf, maar ook je omgeving. En ik heb ze zien liggen, op de neurologie afdeling van het ziekenhuis waar ik stage liep. Daar nam ik mij voor, NOOIT zonder cap te paard.
    Evengoed kan je ook andere kwetsuren oplopen die je leven ingrijpend kunnen veranderen....

Maar goed, ik heb dus eigenlijk niet helemaal recht van spreken, omdat ik wel zonder helm op de fiets stap.

Zou het verplicht worden, zou ik dat zonder morren doen.

• Ik denk niet dat iemand betwist dat veilig fietsen belangrijker is dan een mooi kapsel. Maar het is de vraag of een fietshelm hiervoor nodig is. En dat is niet duidelijk.

8. Nog 2 opmerkingen.
    De geciteerde artikelen in je stuk gaan over overlijden door ongeluk zonder helm. Dan heb je nog niet de cijfers van de slachtoffers met hersenschade die had kunnen worden voorkomen door een helm te dragen.

Voor racefietsers en MTB'ers lijkt verplichting me geen slecht idee. Voor huis tuin en keuken gebruik kan ik me voorstellen dat het niet verplicht wordt. Maar voor kinderen...

9. Omdat ik afhankelijk ben van mijn fiets (woon-werk en de boodschappen) heb ik wel eens zitten denken aan een fietshelm, want soms word ik zo krap ingehaald dat ik denk:'Ja, wat als ik val?' Maar toen las ik dat artikel van de Fietsbond en dan ga je toch weer twijfelen aan het nut van zo'n helm.

10. Mijn oudste zoon heeft een fietshelm. Hij heeft een racefiets, en dan is dat wel zo veilig. Ik heb geen racefiets en een helm zie ik ook niet zo zitten. Ik vind het gevoel van wind om me heen wel fijn als ik oo de fiets zit. Verder draag ik mijn haar vaak opgestoken mbv een haarklem. Wordt dan zo'n gedoe.

• Voor een racefiets vind ik een helmpje verstandig. Want die gaan best hartstikke hard vaak. Wat je zegt over een haarklem: daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar dat heb ik inderdaad ook vaak. Zie daar maar eens een helm over heen te krijgen.

11. Heb er nooit een gedragen. Zat vandaag in een vergadering waarbij het onderwerp ter sprake kwam. Persoon had 2 keer een fietsongeluk gehad en enige blijvende schade aan overgehouden. Schrok ik toch wel van en zette me aan het denken.

• Een geluksvogel ben je dan inderdaad niet. Maar ik bedoel eigenlijk meer of het iemand is die rood fiets, of keihard rond crosst. Want dan lijken me de risico's op een gevaarlijke val simpelweg groter.

12. Leuke discussie. Mijn kinderen dragen geen helm op de fiets maar ik heb er weleens aan getwijfeld of het niet verstandiger zou zijn. Met skaten hebben ze alle mogelijke bescherming. Mijn broer in Finland vindt dat we ze helmpjes op moeten doen voor de veiligheid. Mijn dochter is pasgeleden erg hard gevallen op haar hoofd met de fiets, en had een hersenschudding en hechtingen nodig. Het was waarschijnlijk niet echt voorkomen door de helm die we nu hebben maar misschien hebben we dan niet de goede...

• Wat een schrik dat je dochter zo hard is gevallen! Dan ga je nog wel weer eens over zo'n helmpje nadenken. Dat zag ik dus destijds ook bij het klasgenootje van mijn dochter.

Ik weet ook niet welke soort fietshelm echt goed is eigenlijk. Wij hadden er voor het skeeleren eentje van de Lidl. En daarbij had ik niet echt het gevoel dat hij zoveel 'deed'.